Festivalul de artă creştină "Sinapsa" de la Teliu, 2012


În perioada 10 – 12 august 2012 a avut loc în spaţiul căminului cultural din Parohia Teliu Vale, judeţul Brasov, cea de-a doua ediţie a Festivalului de artă creştină „Sinapsa”. 
Nu intenţionez să fac aici o prezentare jurnalistică ci doar să las o serie de impresii, gânduri, evenimente aşa cum le-am aflat la faţa locului. 

10 august

Am ajuns la ceva timp încheierea festivităţii de deschidere, însă din câte am aflat s-a ţinut o slujbă de binecuvântare oficiată de către protopopul de Săcele, pr. Sorin Şerban, arhimandritul Hristofor Bucur, stareţul Mănăstirii Poiana Braşov şi părintele paroh Costin Butnar. De altfel au mai luat cuvântul şi primarul comunei Teliu domnul Vasile Şerban şi Florin Caragiu, preşedintele asociaţiei „Sinapsa”.
M-a impresionat în mod deosebit frumuseţea căminul cultural, un complex de incinte, numai bun de găzduit musafiri şi evenimente culturale cu sală de festivităţi, sală de mese, spaţii de locuit, scena în aer liber etc. 
Pe poduleţul de peste râul din faţa căminului l-am recunoscut imediat ce am coborât din maşină pe Florin Caragiu. Mă apropiam încrezătoare şi fericită că am ajuns cu bine. Până să ajung la Florin, un domn solid, bărbos cu faţa arsă de soare, în cămasă albă descheiată la gât, cu aerul unui haiduc, m-a întâmpinat cu braţele deschise şi-un zâmbet larg pe buze. M-a îmbrăţişat afectuos însă eu mă întrebam cine este, ca să fiu sinceră, m-am speriat puţin, vocea acestui domn îmi părea însă cunoscută. Nedumerirea nu a durat decât câteva secunde, deşi mie mi s-au părut o veşnicie, era fratele şi poetul Ion Mădălin Onişoară, cu care ţin legătura telefonic de aproape 2 ani, acum a fost prima dată când ne-am întâlnit efectiv. Cu toată emoţia acestei întâlniri am continuat salutările şi prezentările de rigoare. Colegi pe care îi ştiam şi cu care m-am mai întâlnit, alţii despre care doar am auzit, au fost şi colegi pe care i-am cunoscut în premieră. Din programul de vineri aveam totuşi să mai prindem ceva. După cină aveam să vizionăm un film, care mie una mi-a plăcut foarte mult. 
„Primăvara este aproape”, un film rusesc lansat în 2009, produs şi regizat de Vera Storojeva. Un film căruia nu-i lipseşte umorul şi drama deopotrivă, transparenţa şi profunzimea duhovnicească. Merită vizionat.
În sala de festivităţi puteau fi admirate, de semenea, lucrări în lemn, pe tematici şi simbolistici religioase, făcute de copiii din Parohia Carpaţi din Braşov. Ne-au lăsat fără cuvinte, multă muncă, talent şi răbdare, uşor de dedus din măiestria cu care aceste piese au fost create.

11.august

Sâmbătă dimineaţa, după ce am luat masa, ne-am adunat toţi pe scenă şi sub lentila camerei de filmat a poetului Eugen Serea a urmat o şarjă frumoasă de poezie, muzică şi alte cuvinte potrivite momentului şi specificului acestui festival.
Prticipanţii la acest eveniment au fost: 
părintele paroh Costin Butnar, Diana Caragiu, Florin Nan, Florin Nan, Florin Oancea, Dumitru Manolache, Casandra Maria Hauşi, Daniela Şontică, Dan Cârlea, Felix Nicolau, Victoria Dicu, Ion Mădălin Onişoară, Atena Butnar, Eugen Serea, Daniel Drăgan, Cristina Cîrnicianu şi Florin Caragiu.
A doua parte a zilei de 11 august a fost dedicată muzicii şi dansurilor populare româneşti, combinate cu poezie şi alte prezentări tematice. Sala a fost plină în ciuda faptului că afară vremea nu era tocmai prielnică.


12.august

Ultima zi am încheiat-o cu participarea la slujba de duminică oficiată de părintele paroh Costin Butnar. Jurnalistului Dumitru Manolache i s-a oferit şansa (deloc programată datorită gestului spontan şi binevenit al părintelui Butnar) de a spune câte ceva enoriaşilor despre sfântul Andrei. Doresc să menţionez faptul că scriitorul Dumintru Manolache a publicat la editura Dacia în 2008 cartea numită „Andrei, apostolul Lupilor” susţinută de laborioase investigaţii, studii şi bună înţelegere a vieţii şi impactului sf. Andrei asupra meleagului românesc.

De asemenea ne-a încântat la strană cu vocea ei Casandra Maria Hauşi.
După ce s-a terminat slujba am vizitat muzeul etnografic „Vatra Hărmanului” a cărui preşedinte fondator este domnul Adrian Micu. Cu acest prilej fac şi o trimitere spre site-ul oficial unde pot fi aflate mai multe informaţii: Asociatia Vatra Harmanului


Am încercat să cuprind cât mai mult din câte au fost, însă sunt sigură că încă îmi scapă multe.

Cu toate acestea mai am câteva evenimente interesante de care povestit.

***
Spectacolul de dansuri şi cântări a fost la mare întălţime. Fără a discrimina pe niciunul dintre participanţi o să amintesc totuşi de ansamblul folcloric al asociaţiei Vatra Hărmanului, care şi-a dus foarte bine, până la capăt reprezentaţia, în ciuda faptului că ei şi-au pierdut profesorul cu o săptămână înainte de acest festival. Regretatul profesor n-a fost nimeni altcineva decât scriitorul Ioan Sorin Apan, din ale cărui lucrări, publicate în cartea "Poeţi după gratii" ne-a citit gazda noastră, părintele Costin Butnar. Nu a lipsit nici momentul de reculegere. Mai jos am publicat o imagine care transmite mult din trăirile membrilor ansamblului folcoric "Vatra Hărmanului".





***
Sâmbătă seara, după terminarea spectacolului ne-am retras cu toţii la masă. Părintele Butnar care ne-a fost o gazdă extraordinar de călduroasă şi binedispusă, se străduia să-şi ascundă de pe chip îngrijorările. Ne-a spus că nu ne poate însoţi prea mult în timpul festinului întrucât este aşteptat la biserică pentru o rugăciune. Ne-a povestit că un băiat din sat a căzut de pe acoperişul casei în timp ce încerca să-l repare şi se află în comă. Prietenii lui s-au adunat şi l-au rugat pe părinte să facă o rugăciune pentru el. Ne-am grăbit puţin şi l-am însoţit pe părinte. Tinerii erau deja în biserică tăcuţi, grupaţi toţi pe dreapta. A fost un moment emoţionant, cu atât mai mult cu cât, după spusele părintelui tinerii nu sunt genul care să vină prea des pe la biserică însă acest gest spune multe despre credinţa lor că prietenul lor se poate face bine prin rugăciune. Se citeau pe feţele lor tristeţea, lacrimile încă umede. Am asistat la un gest de solidaritate rar întâlnit, mai ales în oraşele mari, cu atât mai mult în Bucureşti. Acesta a fost un moment pe care n-o să-l uit niciodată, la care am participat, chiar dacă străină de locuri, ca o soră de rugăciune.


***
Nu au lipsit schimburile de cărţi şi autografe:


Daniel Drăgan – ne-a oferit cele trei romane frumos grupate: „MEH MED Poveste orientală”, „Ultima tinereţe a Mariei Suru” şi „Ciuma boilor”

Eugen Serea – volumul de poezie „Vecernie”

De la Florin Caragiu„Chipul Iconic: crochiuri antropologice – reflexii ale chipului mistico-teologic ghelasian)” carte scrisă în memoria ieromonahului Ghelasie şi scrisă în participare cu Florin Caragiu, Daniel Lemeni, Luigi Bambulea, publicată în 2012 la Editura Platytera
-         volumul „Sinapsa” nr.X

Dumitru Manolache„Locuit de Athos”

Am apucat să citesc, între evenimente, aproape jumătate din volumul de poezii „Urban” al poetului Dan Cârlea. Aş fi vrut să le pot citit pe toate inclusiv volumul „Zepelin” aparţinând aceluiaşi autor. Însă sunt bucuroasă să-mi pot continua lectura pe blogul colegului nostru: http://carleadan.wordpress.com/

Mai jos imagini găsiţi imagini cu cei care au participat la evenimentele de la Teliu, în ordinea desfăşurării lor:


Vineri, 10 august
Imagine de la deschiderea festivalului
Sâmbătă, 11 august

părintele paroh Costin Butnar (cuvânt înainte)
poeta Diana Caragiu
Dumitru Manolache (redactor la "Ziarul Lumina")
scriitorul Daniel Drăgan
actriţa Victoria Dicu

la chitară poetul Ion Mădălin Onişoară
poetul Florin Oancea
actorul Florin Nan
Daniela Şontică
(redactor-şef al cotidianului "Ziarul Lumina")
poetul Dan Cârlea, pentru care a recitat pe scenă
Daniela Şontică din volumele „Urban” şi „Zepelin”
cântăreaţa Casandra Maria Hauşi
(care ne-a încântat cu pricesne şi cântece  maramureşene)
criticul literar Felix Nicolau
părintele paroh Costin Butnar
Atena Butnar (fata părintelui Butnar) 8 ani
poetul Ion Mădălin Onişoară
autoarea acestui blog, Cristina Cîrnicianu
poetul Florin Caragiu


ansamblul folcloric "Cetăţuia" din Teliu
ansamblul folcloric al asociaţiei "Vatra Hărmanului"

cântăreaţa de muzică populară Casandra Maria Hauşi

de la stânga la dreapta:  arhimandritul Hristofor Bucur, Florin Caragiu,
părintele paroh Costin Butnar, primarul comunei Teliu, Vasile Şerban
în stânga jurnalistul Dumttru Manolache a cărui carte
"Locuit de Athos" este prezentată de scriitorul Florin Caragiu

Dumincă, 12 august

participare la slujbă

la muzeul etnografic "Vatra Hărmanului"
în stânga preşedintele fondator Adrian Micu















Comentarii